Anna gästbloggar!

Hej!

Mitt namn är Anna Odenbrand och jag ska göra ett gästblogg-inlägg här på Julias blogg.

Jag är en trettonårig tjej som man nog kan beskriva som alltid glad, är lite för crazy ibland och försöker hjälpa till med så mycket som möjligt. Jag går på en lite mindre skola och när gymnasievalet kommer vill jag antingen gå på något hästgymnasium med inriktning hästmassage eller ridinstruktiör, eller kanske media.


Jag är i dagsläget ägare till en C-ponny som tar upp stor tid utöver skolan.

Just nu vill jag bara ta vara på mina fem ponnyår och efter Curazo blir det storhäst för mig, förhoppningsvis en hopphäst men vi får väl se vart jag hamnar!

Min ponny heter Börsgårds Curazo men till vardag kallas han bara Curazo, jag fick hem honom 4 oktober 2010 och vi har hunnit med så otroligt mycket på den inte så långa tiden, bland annat tävlat klubbtävlingar, ridit hem till mig med Matilda, galopperat på fält på sommaren, tolkat, ridit långritter.



Han är en väldigt speciell filur som försöker med det  mesta och har lärt mig jättemycket.


Klubbhoppning, maj 2011.

Jag har skrivit om detta tidigare på min blogg men tänkte skriva med det här också.
Curazo har Klaustrofobi, det påverkar i stor sätt hela våran vardag.

Alla har alltid trott att det bara varit lastningsproblem, men jag har funderat mycket över det här och det verkar vara så att han har Klaustrofobi. Klaustrofobi är en sjukdom där personen eller djuret är rädda för att bli instängda själva i trånga utrymmen. När vi flyttade honom till en lösdrift och det inte funkade flyttade vi in honom i en box. Han verkade trivas väldigt bra när alla tre andra hästar stog inne i deras boxar men såfort han var själv i stallet fick han panik och skadade både sig själv och boxen. Även när jag stod och borstade honom kunde han bara springa över mig, han skulle bara ut, snabbt. Han kunde alltså inte stå själv i en box. Tidigare i höst när vi lasttränade syntes det att han var orolig då vi lastade två hästar samtidigt, och då blir ju utrymmet mindre. Det vi övat på är att han ska vilja gå in i transporten, fast han inte får. När han får gå in i transporten vill han alltså det och det blir mycket lättare att lasta. När Curazo står i transporten ger jag honom beröm och sedan lastar vi ut igen. Målet är att han ska kunnas lasta utan problem och rädsla 2012.

Just nu går det bara bättre och bättre, jag kan stå och greja med honom i stallet utan att han springer över mig. Curazo kan även stå själv en kortare stund om han något att sysselsäta sig med.

 

På min blogg skriver jag bland annat om Klaustrofobi & lastning, träning och tävling, outfits och utrustning. Kolla jättegärna in min blogg och släng iväg en kommentar!


/Anna
Odenbrand, minegnaponny.blogg.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0